Aquests dies el Departament de Salut està informant sobre el Pla de Mesures Urgents per la sostenibilitat del sistema sanitari públic.
El plantejament estratègic es basa en aquests principis: no disminuir prestacions; implicar i motivar als gestors i professionals; no adoptar mesures que contradiguin el model; no adoptar mesures que centrifuguin el dèficit a centres proveïdors i professionals i fer un abordatge específic per a cada proveïdor i territori.
A partir de l’1 de març, el CatSalut començarà a negociar individualment amb els proveïdors i s’ha compromès que a 31 de març tancarà amb tots el precontracte corresponent a aquest exercici.
Durant el 2011, les mesures a desplegar afecten a l’estructura administrativa del Departament de Salut, el CatSalut, l’ICS i les empreses públiques i consorcis; els serveis sanitaris, el pressupost en farmàcia i les inversions. Pel que fa a l’aprimament de l’estructura administrativa, es concreta una reducció del 25%. Els serveis sanitaris es retallaran un 7,3% aplicant mesures generals: disminuint un 2% de la tarifa i l’activitat que decreix entre un 2 i un 3%; i mesures específiques per entitats i territori. En farmàcia, el pressupost disminueix entre un 11 i un 15% (s’estudien mecanismes de coresponsabilització, millores de l’eficiència cost-activitat, incentivació recepta electrònica). Les inversions es veuran afectades com a mínim en un 20%.
La Unió Catalana d’Hospitals es mostra preocupada per aquelles mesures que impacten sobre la tarifa i l’activitat i que limiten el marge de gestió de les organitzacions, cosa que se suma a un cúmul de mesures dels darrers exercicis (IPC’s no contemplats, l’impacte de l’increment de l’IVA de 2010 i la reducció de la tarifa un 3,21% el 2010).
No obstant això, i en la línia habitual de col·laboració amb el Departament, La Unió estima necessari estar pendents de la concreció de les mesures tot valorant com a positiu que es plantegin actuacions a quatre anys amb l’objectiu que les mesures dràstiques a prendre siguin una plataforma per superar la situació.
L’associació empresarial demana que tant el Departament de Salut com el CatSalut despleguin la millor política de comunicació al respecte de les mesures a prendre, que no s’oblidi a l’usuari en aquest aspecte, que l’adopció de mesures sigui transparent i que en la seva aplicació cas per cas, es premiï l’eficiència i no a l’inrevés.
Font: uch.cat