El Govern està preocupat per com transmetre a l’opinió pública la seva política de retallades en els serveis socials.
De fet, la pròpia paraula ha desaparegut de la boca del president Mas, dels consellers i de la comunicació dels departaments. Pel que fa a la sanitat, en concret, es prefereix parlar d’un pla per “garantir la sostenibilitat del sistema sanitari”. I aquesta preocupació pel llenguatge es vol estendre ara en nivells inferiors, després que, com ha pogut saber eldebat.cat, el departament de Salut hagi convocat reunions amb els responsables de comunicació de les regions sanitàries per tractar la manera de transmetre les retallades. Unes reunions en què, segons han denunciat fonts hospitalàries, s’haurien donat diverses consignes ben precises, tot i que Salut ha negat aquest extrem.
Segons aquestes denúncies, en les reunions d’aquest tipus que ja s’han dut a terme s’ha transmès la consigna que als pacients que vegin la seva operació endarrerida no se’ls ha de dir que és per culpa de les retallades pressupostàries, sinó només limitar-se a donar la data de l’operació. També s’hauria transmès, segons aquestes fonts, la instrucció que no s’ha de parlar d’acomiadaments, sinó d’una “reorganització” del sistema per fer-lo més eficient. Així mateix, mentre que fins ara s’ha parlat de la primera part de les retallades –com ara la substitució de medicaments–, de la segona part, que comportarà reduccions en el servei, no se n’hauria de dir res fins a després de les eleccions d’aquest diumenge. També han quantificat en uns 7.500 els professionals de la salut que seran acomiadats, a més d’assegurar que hi haurà reducció d’horaris i, per tant, de salaris.
Salut admet les reunions i nega les consignes
El departament de Salut ha admès a eldebat.cat que s’han convocat i celebrat reunions, però ha negat rotundament que s’hagi donat cap consigna d’aquest tipus. “No s'ha donat cap instrucció. En cap cas el departament ha donat instruccions de com comunicar-se amb els professionals ni de com s’han de comunicar els professionals amb els pacients”, han dit des de Salut. I han explicat que aquestes reunions tenen com a objectiu “millorar la coordinació” entre l’atenció a l’usuari i la comunicació que se’n dóna, per “garantir que la informació sigui acurada a les decisions que s’estan prenent”. A més, i preveient que es produeixi “un increment de les reclamacions”, en aquestes reunions s’ha parlat de fer seguiment d’aquestes queixes, “precisament perquè la qualitat assistencial no se’n ressenti”. En aquest sentit, han revelat que s’ha tractat també de fer un seguiment de les queixes publicades pels pacients als mitjans de comunicació. Tant per posar-hi solució com per, en cas que no siguin certes, desmentir-les.
Pel que fa a la futura reducció del servei, des de Salut s’ha explicat que tampoc s’ha donat cap consigna. Recordant que “encara no ha hagut cap reducció de l’activitat”, perquè el ‘Pla de mesures urgents per a la sostenibilitat del sistema sanitari’ aprovat el 2 de març encara és en la primera fase. I que, en tot cas, les retallades en l’activitat “aniran en funció de la signatura dels contractes amb els centres”.
Temor de relleus
Les mateixes fonts hospitalàries també han assegurat que les retallades al departament comportaran una important reducció del nombre de places hospitalàries disponibles, i que els centres hauran de concretar-les i assumir la responsabilitat de donar-ne explicacions. En aquest sentit, han expressat el seu temor que els actuals responsables dels hospitals, un cop “feta la feina bruta”, siguin substituïts per persones més de confiança del Govern, que arribarien al càrrec sense la llosa d’haver aplicat les retallades.