dijous, 8 d’abril del 2010

Entre metge i pacient

Un centenar de mediadors culturals s'han format durant els dos últims anys per ajudar els nouvinguts a accedir als serveis de salut, especialment en les comunitats àrab i xinesa.


Visitar-se en un centre de salut o demanar cita amb un especialista es pot convertir en una odissea per a una persona nouvinguda que desconeix l'idioma, la cultura i el funcionament de la sanitat a Catalunya. Per facilitar l'accés d'aquestes persones als serveis de salut, un centenar de mediadors culturals s'han especialitzat en l'àmbit de la sanitat gràcies a un conveni entre l'Obra Social de «la Caixa» i el Departament de Salut. Aquest programa de formació que es va posar en marxa el 2008 consta de dues fases, la primera és una part teòrica i la segona, que té lloc en un centre de salut, és de tipus pràctic. Segons les dades de «la Caixa», 28 dels participants en el programa pertanyen a la demarcació de Barcelona. La Noshada Rashid és una d'aquestes mediadores d'origen pakistanès que aquest any ha superat el curs. Parla cinc idiomes, entre els quals hi ha el català i el castellà, i la seva tasca se centra sobretot en les dones de la seva mateixa nacionalitat, que, segons diu, no poden anar al metge perquè «no l' entenen» i només ho poden fer si els seus marits les acompanyen. «Si van al metge ho fan quan el marit torna de treballar», diu la mediadora pakistanesa. La consellera de Salut, Marina Geli, va participar ahir en l'acte de lliurament de diplomes als alumnes del curs, i va destacar la importància de la seva tasca en un moment «fràgil» per a la cohesió social.

Del xinès al català

La Suyun Ruan, de 34 anys, és una de les mediadores xineses que durant els últims tres anys ha treballat en diversos hospitals i que a partir d'ara ho farà a Can Ruti, després de participar en el programa de formació de l'Obra Social de «la Caixa» i el Departament de Salut. «Si van al metge i no es poden fer entendre, no hi tornen»; la mediadora explica que la seva feina consisteix a ajudar els nouvinguts a entendre com funciona el sistema de salut a Catalunya: «Explicar-los que han de demanar cita o què és una targeta sanitària.» El perfil més habitual de l'usuari del servei dels mediadors és el d'una dona d'entre 25 i 64 anys, que generalment hi recorre per a consultes relacionades amb els serveis de salut sexual i reproductiva. Aquesta mediadora xinesa constata aquesta dada i explica que la majoria de casos en què ha participat han estat visites ginecològiques. La Suyun Ruan destaca la importància del suport emocional que representa el mediador per a moltes persones que s'enfronten al metge amb por i inseguretat.

Font: El Punt