
L'organització del Departament de Salut es troba essencialment continguda en el Decret 219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut, completada a nivell territorial per diversos decrets als quals aquell fa remissió. Aquesta regulació es completa amb el Decret 15/2006, de 14 de febrer, de creació de la Secretaria d'Estratègia i Coordinació del Departament de Salut, com secretaria sectorial, i el Decret el 59/2007, de 13 de març, de reestructuració del Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut.
Les modificacions efectuades per aquest Decret són puntuals i obeeixen a objectius de millora concrets, no a una revisió del model sanitari amb transcendència organitzativa. Una modificació afecta al Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut, del qual se'n suprimeix el Gabinet d'Informació i Estratègia, i en conseqüència, s'adapten les funcions i l'adscripció del lloc de treball que en depèn. Una altra modificació consisteix en una reordenació de les funcions atribuïdes a la Secretaria d'Estratègia i Coordinació, potenciant el lideratge d'aquesta unitat en la funció departamental de planificació i direcció de les polítiques de recerca i innovació en el sector sanitari, de cooperació i en l'impuls de la projecció exterior del sistema sanitari català, en coordinació amb els altres òrgans competents de l'Administració de la Generalitat. També es revisa l'estructura, a nivell de servei, de la Subdirecció General de Serveis Sanitaris de la Direcció General de Recursos Sanitaris, amb l'objectiu d'optimitzar el control de les polítiques de qualitat i seguretat clínica.
Aquesta reestructuració obeeix, per tant, a la voluntat de racionalitzar i simplificar l'organització del Departament, en base a raons d'eficàcia i eficiència.
Les modificacions afecten les diverses normes reguladores de l'estructura del Departament de Salut esmentades, i s'ha optat per organitzar-les en un decret de reestructuració parcial i no plantejar un decret de modificació de cadascuna de les normes reguladores en entendre que en cap cas s'afecta negativament la seguretat jurídica.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, a proposta de la consellera de Salut i d'acord amb el Govern,
Decreto:
Article 1
Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut
1.1 Se suprimeix el Gabinet d'Informació i Estratègia del Departament de Salut dependent del Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut.
1.2 El o la responsable de Relacions Institucionals passa a dependre directament del o la cap del Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut, i li corresponen les funcions següents:
a) L'assistència tècnica i l'assessorament al o a la cap del Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut en allò referent a les qüestions parlamentàries en l'àmbit de la competència del Departament.
b) L'elaboració de la informació per donar resposta a les iniciatives del Parlament de Catalunya en allò que pertoca al Departament de Salut, així com el seguiment de l'activitat parlamentària de les Corts Generals i d'altres comunitats autònomes en tots els assumptes que interessin el Departament, com també la preparació dels informes sol·licitats pel Síndic de Greuges.
c) El desenvolupament de qualsevol altra tasca que li sigui encomanada, relacionada amb les anteriors.
Article 2
Secretaria d'Estratègia i Coordinació
A la Secretaria d'Estratègia i Coordinació li corresponen les funcions següents:
a) Projectar, dissenyar i analitzar estratègies per a l'abordatge de les polítiques sanitàries, coordinar-ne el seu desenvolupament i fixar les línies d'actuació per a la seva implementació incorporant la perspectiva de gènere i de les dones de forma transversal.
b) Fomentar i planificar la política de recerca i la generació d'innovació en el sector sanitari, en col·laboració amb el departament competent en matèria de recerca, les universitats, centres de recerca i altres institucions.
c) Planificar i dirigir la política de cooperació del Departament de Salut, actuant en coordinació amb l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament en les seves activitats en l'àmbit de la salut.
d) Promoure la projecció del sistema català de salut en l'àmbit internacional, actuant en coordinació amb el Comissionat d'Afers Exteriors i Cooperació.
e) Coordinar amb la Secretaria per a la Unió Europea les accions del Departament de Salut a la Unió Europea.
f) Coordinar el desenvolupament d'estratègies per fomentar i implantar polítiques de responsabilitat social corporativa.
g) Promoure i fomentar la intervenció dels agents socioeconòmics en les activitats incloses en el seu àmbit d'actuació.
h) Coordinar l'activitat dels òrgans competents del Departament de Salut i ens dependents en les matèries que es relacionen amb aquestes funcions, així com les relacions institucionals amb els altres departaments de la Generalitat de Catalunya i ens que en depenguin, amb altres administracions públiques i amb altres institucions públiques o privades.
i) Altres funcions que li siguin encomanades pel conseller o consellera.
Article 3
Direcció General de Recursos Sanitaris
3.1 Es crea el Servei de Promoció de la Seguretat del i la Pacient, adscrit a la Subdirecció General de Serveis Sanitaris de la Direcció General de Recursos Sanitaris, al qual li corresponen les funcions següents:
a) Coordinar el desenvolupament de l'estratègia en Seguretat de Pacients.
b) Impulsar l'elaboració del Mapa de Riscos en Seguretat de Pacients del sistema sanitari, mantenint-lo actualitzat.
c) Impulsar l'elaboració de projectes en Seguretat de Pacients, supervisar-los i fer-ne el seguiment.
d) Promoure la participació del sector sanitari en la cultura de la Seguretat del Pacient.
e) Col·laborar en la realització de l'anàlisi de les dades sobre percepció de la qualitat dels serveis sanitaris públics i privats.
f) Vetllar, com autoritat sanitària, per l'aplicació als centres sanitaris públics i privats de les recomanacions de millora assistencial, promoció de la qualitat i idoneïtat en la presa de decisions clíniques en els processos d'autorització i d'acreditació.
g) Promoure la formació continuada dels i de les professionals per tal d'universalitzar les pràctiques excel·lents i la cultura de seguretat clínica.
h) Col·laborar amb l'Institut d'Estudis de la Salut en el procés d'acreditació d'unitats docents per a la formació de postgrau pel sistema de residència.
i) Facilitar els fluxos d'informació entre la Direcció General i altres òrgans del Departament de Salut i entitats adscrites que requereixin dades o les hagin de facilitar.
j) Donar suport als sistemes d'avaluació interna i de rendició de comptes de la Direcció General.
k) Altres funcions que li atribueixin els seus o seves superiors jeràrquicament.
3.2 Al Servei d'Inspecció d'Assistència Sanitària de la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària de la Direcció General de Recursos Sanitaris li corresponen les funcions següents:
a) Aplicar els instruments disponibles per al control de la qualitat assistencial i funcional en l'atenció sanitària, utilitzant criteris d'avaluació i d'inspecció als establiments i serveis.
b) Aplicar els instruments disponibles a l'objectiu de detectar situacions de disfuncionalitats que ocasionin afavoriments il·lícits, fraus o perjudicis en el sistema assistencial.
c) Mantenir sistemes informatius que permetin la investigació de qüestions de la seva competència.
d) Detectar, investigar, documentar i informar els aspectes objecte de desviació, amb transcendència qualitativa, funcional i econòmica, i el seu tractament disciplinari.
e) Coordinar les actuacions de les seccions d'inspecció d'assistència sanitària.
f) Assessorar altres unitats de gestió i de control.
g) Altres funcions que li atribueixin els seus o seves superiors jeràrquicament.
Disposicions addicionals
Primera
Es modifica l'article 4 del Decret 219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut, que queda redactat de la manera següent:
“El Consell de Direcció el presideix el conseller o la consellera i en formen part, a més, el secretari o la secretària general, el secretari o la secretària d'Estratègia i Coordinació, el cap o la cap del Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut, els directors o les directores generals, el director o la directora del Servei Català de la Salut, el director o la directora gerent de l'Institut Català de la Salut, el director o la directora de l'Institut d'Estudis de la Salut, el director o la directora de l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques, el director o la directora gerent de l'Agència de Protecció de la Salut, els o les gerents de les regions sanitàries del Servei Català de la Salut, així com altres persones que designi el conseller o la consellera.”
Segona
Es modifica l'article 23.2 del Decret 219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut, que queda redactat de la manera següent:
“23. 2 Aquesta Subdirecció General s'estructura en els òrgans següents:
”a) Servei d'Informació i Estudis.
”b) Servei d'Autorització i Registre d'Entitats, Centres i Serveis Sanitaris.
”c) Servei de Qualitat Assistencial i Acreditació.
”d) Servei de Promoció de la Seguretat del i la Pacient.”
Tercera
Es modifica l'article 35.2 del Decret 219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut, que queda redactat de la manera següent:
“35. 2 D'aquesta Subdirecció General depèn el Servei d'Inspecció d'Assistència Sanitària.”
Quarta
Se suprimeixen el Servei d'Investigació i Avaluació del Sistema Sanitari de la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció d'Assistència Sanitària de la Direcció General de Recursos Sanitaris, així com les seccions d'Epidemiologia dels serveis territorials del Departament de Salut a Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona.
Cinquena
Els llocs de treball que tenen assignades funcions de vigilància epidemiològica a Barcelona, Girona Lleida, Tarragona i les Terres de l'Ebre, així com el lloc de director o directora de l'Observatori de Salut i Medi Ambient del Camp de Tarragona s'adscriuen transitòriament, fins que l'Agència de Salut Pública de Catalunya assumeixi les funcions que li atribueix la Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública, segons el que estableix la disposició transitòria primera de la Llei esmentada, als serveis regionals corresponents de l'Agència de Protecció de la Salut.
Disposicions transitòries
Primera
La modificació de l'estructura orgànica que preveu aquest Decret es farà efectiva en la data d'aprovació de la modificació corresponent de la relació de llocs de treball i, en tot cas, en el termini màxim de tres mesos a comptar de l'endemà de la publicació d'aquest Decret.
Segona
El personal afectat per aquest Decret seguirà exercint les seves funcions respectives mentre no es proveeixin els llocs de treball corresponents, d'acord amb l'estructura regulada, o s'adapti el seu nomenament a la nova situació, de conformitat amb la disposició addicional segona del Decret 123/1997, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 2398, de 26.5.1997).
Tercera
El personal que resulti afectat per les modificacions orgàniques d'aquest Decret continuarà percebent la totalitat de les seves retribucions amb càrrec als crèdits als quals s'imputaven, fins que s'adoptin les decisions de desplegament i pressupostàries corresponents.
Disposició derogatòria
Es deroguen l'article 2 del Decret 59/2007, de 13 de març, de reestructuració del Gabinet del Conseller o la Consellera de Salut (DOGC núm. 4842, de 15.3.2007), els articles 36 i 37 del Decret 219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut (DOGC núm. 4489, de 14.10.2005); els articles 2.1 i 3 del Decret 15/2006, de 14 de febrer, de creació de la Secretaria d'Estratègia i Coordinació del Departament de Salut (DOGC núm. 4574, de 16.2.2006), l'article 24.2, en allò que s'oposi a aquest Decret; i la disposició addicional 1.3, ambdós preceptes del Decret 237/1985, de 6 d'agost, pel qual es reestructura el Departament de Salut (DOGC núm. 582, de 30.8.1985) i, en allò que s'oposi a aquest Decret, l'article 3 del Decret 78/1989, de 4 d'abril, de creació i estructuració de la Delegació Territorial del Departament de Salut a Barcelona (DOGC núm. 1130, de 12.4.1989).
Disposicions finals
Primera
Es faculta la persona titular del Departament de Salut per dictar les disposicions necessàries per al desplegament d'aquest Decret, i la persona titular del Departament d'Economia i Finances per realitzar les adaptacions pressupostàries necessàries per donar compliment a aquest Decret.
Segona
Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 18 de maig de 2010
José Montilla i Aguilera
President de la Generalitat de Catalunya
Marina Geli i Fàbrega
Consellera de Salut
(10.132.104)
Data de publicació: 21/05/2010
Data de modificació: 21/05/2010