Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Negociació col.lectiva. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Negociació col.lectiva. Mostrar tots els missatges
dissabte, 12 de novembre del 2011
dimecres, 8 de juny del 2011
La reforma de la negociació col·lectiva: El Govern prioritza els convenis d'empresa sobre els sectorials i estatals
Font: elperiodico.cat
El canvi en la negociació col·lectiva que té previst aprovar el Govern divendres que ve prioritzarà el contingut dels convenis d'empresa per sobre dels pactes sectorials i estatals, "si no hi ha pacte contrari", segons consta en l'esborrany de l'avantprojecte de llei que l'Executiu ha posat a disposició dels agents socials.
Entre altres punts, els convenis d'empresa tindran prioritat en temes com la quantia del salari, l'horari i la distribució del temps de treball, i l'abonament i compensació de les hores extraordinàries.
Entre aquest dimecres i dijous, els sindicats i les patronals donaran a conèixer la seva opinió al Ministeri de Treball sobre el contingut de la reforma. El text intenta promoure l'actualització dels convenis: estableix que el termini mínim per denunciar els convenis serà de tres mesos abans de finalitzar la seva vigència. Una vegada denunciat el conveni per una de les parts, s'ha de començar a negociar el nou en un mes, i fixa un termini màxim de 20 mesos per finalitzar el nou text o, en cas contrari, sotmetre's a un arbitratge acceptat per totes dues parts o tornar al text antic.
L'esborrany enviat als agents socials permet incrementar la flexibilitat en la jornada de treball.
El canvi en la negociació col·lectiva que té previst aprovar el Govern divendres que ve prioritzarà el contingut dels convenis d'empresa per sobre dels pactes sectorials i estatals, "si no hi ha pacte contrari", segons consta en l'esborrany de l'avantprojecte de llei que l'Executiu ha posat a disposició dels agents socials.
Entre altres punts, els convenis d'empresa tindran prioritat en temes com la quantia del salari, l'horari i la distribució del temps de treball, i l'abonament i compensació de les hores extraordinàries.
Entre aquest dimecres i dijous, els sindicats i les patronals donaran a conèixer la seva opinió al Ministeri de Treball sobre el contingut de la reforma. El text intenta promoure l'actualització dels convenis: estableix que el termini mínim per denunciar els convenis serà de tres mesos abans de finalitzar la seva vigència. Una vegada denunciat el conveni per una de les parts, s'ha de començar a negociar el nou en un mes, i fixa un termini màxim de 20 mesos per finalitzar el nou text o, en cas contrari, sotmetre's a un arbitratge acceptat per totes dues parts o tornar al text antic.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimarts, 7 de juny del 2011
Els nous convenis col·lectius potenciaran la flexibilitat interna de les empreses
Font: lamalla.cat
El Consell de Ministres d'aquesta setmana aprovarà la que serà, possiblement, la reforma més important de l'any: la de la negociació col·lectiva. I és que els canvis que s'aprovin afectaran més del 90% dels treballadors espanyols, tots aquells que treballen emparats en un conveni laboral que els garanteix les seves condicions bàsiques a la feina, des del salari fins als períodes de vacances o les clàusules en cas d'acomiadament. El ministre de Treball, Valeriano Gómez, ja té clar com seran aquests convenis i divendres va presentar un document amb els eixos bàsics als seus companys de Govern. Encara no han transcendit molts detalls sobre el text però sí que se sap, perquè el ministre així ho ha avançat, que es potenciaran "les mesures de flexibilitat interna, així com una major capacitat d'adaptació de les condicions de feina a les circumstàncies específiques de l'empresa", sense desprotegir els treballadors. L'objectiu de la reforma, que Gómez ha titllat de "prudent", és que l'acomiadament sigui la darrera opció per aconseguir reduir les dramàtiques dades d'atur.
El Govern central ha explicat que el sistema de relacions laborals, més de 30 anys després de l'aprovació de la normativa actual, necessita "millorar, modernitzar-se i actualitzar-se" per adaptar-se als temps actuals, en un context de crisi i atur. De fet, l'objectiu d'aquesta reforma estructural és ajudar el país a sortir de la crisi i, sobretot, intentar crear ocupació, flexibilitzant els convenis.
Treball ha volgut deixar clar que, malgrat aquesta flexibilitat que a priori beneficiarà les empreses, en la seva proposta persegueix "el manteniment del necessari equilibri entre les necessitats de les empreses i els drets dels treballadors". Per això, la reforma es basarà en els punts que ja han acordat els agents socials. I és que cal recordar que patronal i sindicats han estat negociant durant més de quatre mesos sobre aquest tema però que al final, quan l'acord semblava tancat, es van trencar les negociacions. Per això, finalment, la reforma dels convenis s'haurà de fer per decret.
En aquest sentit, el vicepresident primer del Govern central, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha reiterat que, en vista de la falta de pacte, l'Executiu aprovarà la seva reforma de la negociació col·lectiva en el Consell de Ministres d'aquest divendres. Rubalcaba ha indicat que el Govern està a "quinze minuts" de fer la llei, fent referència a les paraules d'Ignacio Fernández Toxo, secretari general de CCOO, que va dir que han estat a "un quart d'hora" de signar un acord amb la patronal. Tot el que s'ha consensuat abans d'aquests "quinze minuts" serà la base que utilitzarà l'Executiu per aprovar la seva norma, ha precisat Rubalcaba.
Entre els elements més destacats del document base que va presentar Valeriano Gómez al Consell de Ministres de divendres passat hi ha el d'acostar i donar un major paper a la negociació col·lectiva en l'àmbit de l'empresa, potenciant les mesures de flexibilitat interna, així com una major capacitat d'adaptació de les condicions de treball a les circumstàncies específiques de l'empresa. El Govern ha assegurat que els ajustos de flexibilitat interna "tracten d'evitar el recurs de l'acomiadament".
El document base també ordena l'estructura des de la perspectiva del sector "reconeixent la diferent realitat socioeconòmica dels sectors productius i dels territoris", amplia les matèries que poden ser negociades en l'àmbit de l'empresa i "agilita i dinamitza" les negociació dels convenis quan acaba la seva vigència pactada, de tal forma que no caducaran i continuran vigents. Així mateix, es prioritzarà la mediació o l'arbitratge en cas de conflicte per evitar la via judicial.
Divendres s'aprovarà la reforma de la negociació col·lectiva, que afectarà més del 90% dels treballadors.
El Consell de Ministres d'aquesta setmana aprovarà la que serà, possiblement, la reforma més important de l'any: la de la negociació col·lectiva. I és que els canvis que s'aprovin afectaran més del 90% dels treballadors espanyols, tots aquells que treballen emparats en un conveni laboral que els garanteix les seves condicions bàsiques a la feina, des del salari fins als períodes de vacances o les clàusules en cas d'acomiadament. El ministre de Treball, Valeriano Gómez, ja té clar com seran aquests convenis i divendres va presentar un document amb els eixos bàsics als seus companys de Govern. Encara no han transcendit molts detalls sobre el text però sí que se sap, perquè el ministre així ho ha avançat, que es potenciaran "les mesures de flexibilitat interna, així com una major capacitat d'adaptació de les condicions de feina a les circumstàncies específiques de l'empresa", sense desprotegir els treballadors. L'objectiu de la reforma, que Gómez ha titllat de "prudent", és que l'acomiadament sigui la darrera opció per aconseguir reduir les dramàtiques dades d'atur.
El Govern central ha explicat que el sistema de relacions laborals, més de 30 anys després de l'aprovació de la normativa actual, necessita "millorar, modernitzar-se i actualitzar-se" per adaptar-se als temps actuals, en un context de crisi i atur. De fet, l'objectiu d'aquesta reforma estructural és ajudar el país a sortir de la crisi i, sobretot, intentar crear ocupació, flexibilitzant els convenis.
Treball ha volgut deixar clar que, malgrat aquesta flexibilitat que a priori beneficiarà les empreses, en la seva proposta persegueix "el manteniment del necessari equilibri entre les necessitats de les empreses i els drets dels treballadors". Per això, la reforma es basarà en els punts que ja han acordat els agents socials. I és que cal recordar que patronal i sindicats han estat negociant durant més de quatre mesos sobre aquest tema però que al final, quan l'acord semblava tancat, es van trencar les negociacions. Per això, finalment, la reforma dels convenis s'haurà de fer per decret.
En aquest sentit, el vicepresident primer del Govern central, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha reiterat que, en vista de la falta de pacte, l'Executiu aprovarà la seva reforma de la negociació col·lectiva en el Consell de Ministres d'aquest divendres. Rubalcaba ha indicat que el Govern està a "quinze minuts" de fer la llei, fent referència a les paraules d'Ignacio Fernández Toxo, secretari general de CCOO, que va dir que han estat a "un quart d'hora" de signar un acord amb la patronal. Tot el que s'ha consensuat abans d'aquests "quinze minuts" serà la base que utilitzarà l'Executiu per aprovar la seva norma, ha precisat Rubalcaba.
Entre els elements més destacats del document base que va presentar Valeriano Gómez al Consell de Ministres de divendres passat hi ha el d'acostar i donar un major paper a la negociació col·lectiva en l'àmbit de l'empresa, potenciant les mesures de flexibilitat interna, així com una major capacitat d'adaptació de les condicions de treball a les circumstàncies específiques de l'empresa. El Govern ha assegurat que els ajustos de flexibilitat interna "tracten d'evitar el recurs de l'acomiadament".
El document base també ordena l'estructura des de la perspectiva del sector "reconeixent la diferent realitat socioeconòmica dels sectors productius i dels territoris", amplia les matèries que poden ser negociades en l'àmbit de l'empresa i "agilita i dinamitza" les negociació dels convenis quan acaba la seva vigència pactada, de tal forma que no caducaran i continuran vigents. Així mateix, es prioritzarà la mediació o l'arbitratge en cas de conflicte per evitar la via judicial.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
Treball culpa la patronal de la falta d'acord en la negociació col·lectiva
Font: lamalla.cat
El ministre de Treball, Valeriano Gómez, ha apuntat directament amb el dit als empresaris com a responsables del trencament de l'entesa en la negociació col·lectiva, que aquest divendres s'aprovarà per decret després que empresaris i sindicats no hagin pogut tancar un acord. El ministre ha detallat que el text que va presentar la patronal CEOE el passat 30 de maig, quan el pacte ja estava gairebé tancat i només quedaven un serrells per decidir, tornava a una posició de màxims i no tenia en compte el que s'havia negociat abans. El nou document, ha dit Gómez verificant la versió dels sindicats, "no permetia arribar a un acord", ja que incloïa punts com l'eliminació de la pròrroga automàtica dels convenis col·lectius vençuts o "mecanismes de flexibilitat interna absolutament tots sotmesos a la lliure decisió de l'empresari".
El ministre ha dit que "hagués estat millor culminar un acord abans de les eleccions", ja que creu que hi ha hagut "una influència clara" en la CEOE de la nova situació política. Al seu judici, hagués estat "més útil" que sindicats i patronal haguessin tancat la reforma a l'abril amb els punts que ja s'havien acordat fins a aquest moment. "S'equivoquen aquells que creuen que és millor que les reformes es quedin sense fer a l'espera que arribi un altre Govern", ha assegurat Gómez, que ha insistit que l'arribada d'un nou Executiu és "una hipòtesi", mentre que les reformes són una necessitat que mantenen Espanya lluny dels països que han necessitat el rescat financer de la Unió Europea.
Segons ha explicat als periodistes aquest dilluns durant una jornada sobre atur juvenil, la reunió que la CEOE, CCOO i UGT van mantenir el passat 30 de maig hauria d'haver servit per ordenar i concretar les matèries que ja s'havien acordat perquè Treball les concretés en un text normatiu que aprovaria el Govern i seria remès al Parlament, amb la intenció que entri en vigor a la tardor.
Els empresaris volien una flexibilitat al seu gust
No obstant això, ha dit, aquell dia la patronal va posar damunt un document amb una "visió" de la flexibilitat interna en l'àmbit de les empreses (canvi de jornada, funcions o trasllats) que no permetia arribar a un acord. "S'establien mecanismes de flexibilitat interna absolutament tots sotmesos a la lliure decisió de l'empresari", ha afirmat Gómez, que va al·ludir també a la pretensió empresarial que els convenis deixin de tenir efecte quan expirin, eliminant la ultractivitat (pròrroga automàtica dels convenis col·lectius vençuts).
En la seva opinió, aquestes dues qüestions són incompatibles amb "un gran acord de negociació col·lectiva" que inclogués la flexibilitat interna negociada i la protecció dels treballadors quan els convenis expirin, recorrent a la mediació i l'arbitratge per a quan no hagués acord entre patronal i sindicats. El Govern, ha dit,, ha estat molt pendent de la negociació i ha ajudat "quan se li ha requerit" amb textos o propostes, pel que considera que "hores d'ara ningú pot imputar-li cap responsabilitat". En aquest sentit, ha recordat que l'Executiu ha deixat que la negociació entre sindicats i patronal es perllongués més enllà de la data prevista perquè l'acord semblava possible.
Per altra banda, ha confirmat que el decret llei amb la reforma de la negociació col·lectiva, que el Consell de Ministres aprovarà divendres, no regularà el mecanisme de fixació de salaris, ja que seria "constitucionalment impossible". "En un país lliure l'Estat no pot fixar les condicions salarials dels empleats del sector privat", ha subratllat i ha recordat que existeix un acord per al període 2010-2012, amb el qual patronal i sindicats van pactar la moderació salarial per a aquests tres anys.
El ministre Valeriano Gómez diu que la CEOE va presentar un document a darrera hora que feia impossible el pacte.
El ministre de Treball, Valeriano Gómez, ha apuntat directament amb el dit als empresaris com a responsables del trencament de l'entesa en la negociació col·lectiva, que aquest divendres s'aprovarà per decret després que empresaris i sindicats no hagin pogut tancar un acord. El ministre ha detallat que el text que va presentar la patronal CEOE el passat 30 de maig, quan el pacte ja estava gairebé tancat i només quedaven un serrells per decidir, tornava a una posició de màxims i no tenia en compte el que s'havia negociat abans. El nou document, ha dit Gómez verificant la versió dels sindicats, "no permetia arribar a un acord", ja que incloïa punts com l'eliminació de la pròrroga automàtica dels convenis col·lectius vençuts o "mecanismes de flexibilitat interna absolutament tots sotmesos a la lliure decisió de l'empresari".
El ministre ha dit que "hagués estat millor culminar un acord abans de les eleccions", ja que creu que hi ha hagut "una influència clara" en la CEOE de la nova situació política. Al seu judici, hagués estat "més útil" que sindicats i patronal haguessin tancat la reforma a l'abril amb els punts que ja s'havien acordat fins a aquest moment. "S'equivoquen aquells que creuen que és millor que les reformes es quedin sense fer a l'espera que arribi un altre Govern", ha assegurat Gómez, que ha insistit que l'arribada d'un nou Executiu és "una hipòtesi", mentre que les reformes són una necessitat que mantenen Espanya lluny dels països que han necessitat el rescat financer de la Unió Europea.
Segons ha explicat als periodistes aquest dilluns durant una jornada sobre atur juvenil, la reunió que la CEOE, CCOO i UGT van mantenir el passat 30 de maig hauria d'haver servit per ordenar i concretar les matèries que ja s'havien acordat perquè Treball les concretés en un text normatiu que aprovaria el Govern i seria remès al Parlament, amb la intenció que entri en vigor a la tardor.
Els empresaris volien una flexibilitat al seu gust
No obstant això, ha dit, aquell dia la patronal va posar damunt un document amb una "visió" de la flexibilitat interna en l'àmbit de les empreses (canvi de jornada, funcions o trasllats) que no permetia arribar a un acord. "S'establien mecanismes de flexibilitat interna absolutament tots sotmesos a la lliure decisió de l'empresari", ha afirmat Gómez, que va al·ludir també a la pretensió empresarial que els convenis deixin de tenir efecte quan expirin, eliminant la ultractivitat (pròrroga automàtica dels convenis col·lectius vençuts).
En la seva opinió, aquestes dues qüestions són incompatibles amb "un gran acord de negociació col·lectiva" que inclogués la flexibilitat interna negociada i la protecció dels treballadors quan els convenis expirin, recorrent a la mediació i l'arbitratge per a quan no hagués acord entre patronal i sindicats. El Govern, ha dit,, ha estat molt pendent de la negociació i ha ajudat "quan se li ha requerit" amb textos o propostes, pel que considera que "hores d'ara ningú pot imputar-li cap responsabilitat". En aquest sentit, ha recordat que l'Executiu ha deixat que la negociació entre sindicats i patronal es perllongués més enllà de la data prevista perquè l'acord semblava possible.
Per altra banda, ha confirmat que el decret llei amb la reforma de la negociació col·lectiva, que el Consell de Ministres aprovarà divendres, no regularà el mecanisme de fixació de salaris, ja que seria "constitucionalment impossible". "En un país lliure l'Estat no pot fixar les condicions salarials dels empleats del sector privat", ha subratllat i ha recordat que existeix un acord per al període 2010-2012, amb el qual patronal i sindicats van pactar la moderació salarial per a aquests tres anys.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dilluns, 6 de juny del 2011
Valeriano Gómez assegura que la reforma de la negociació col·lectiva serà "prudent i tranquil·la"
Font: elperiodico.cat
El ministre de Treball i Immigració, Valeriano Gómez, ha assegurat aquest dilluns que la reforma de la negociació col·lectiva que el Govern aprovarà divendres que ve al Consell de Ministres serà "prudent i tranquil·la".
En la inauguració d'una jornada sobre ocupació juvenil, Gómez ha assenyalat que la reforma "no abandonarà l'equilibri" i prendrà com a referència els avanços que hi va haver en la negociació entre els sindicats i els empresaris abans de la ruptura del diàleg. Així, la intenció de l'Executiu de José Luis Rodríguez Zapatero és que el projecte "potenciï" la flexibilitat interna de les empreses però "sense desprotegir els treballadors".
També ha reiterat que el Govern no és partidari d'acabar amb la ultraactivitat dels convenis, sinó de fixar un termini de negociació abans que el conflicte vagi a un procés de mediació i arbitratge.
La "influència clara" de les eleccions
El titular de Treball ha subratllat que el resultat de les eleccions municipals i autonòmiques del 22 de maig ha tingut una "influència clara" en la ruptura del diàleg entre sindicats i patronal, i ha qüestionat així les paraules del president de la patronal CEOE, Juan Rosell, que ha insistit que la negociació no s'ha vist afectada per qüestions polítiques.
Gómez ha advertit els empresaris que "s'equivoca qui cregui que és millor deixar les reformes sense fer a l'espera que arribi un altre Govern". "És important" fer reformes i, "gràcies a elles, ens mantenim lluny dels països que necessiten ser rescatats", ha destacat.
Adverteix la patronal que s'equivoca qui cregui que és millor deixar els canvis "a l'espera d'un altre govern".
El ministre de Treball i Immigració, Valeriano Gómez, ha assegurat aquest dilluns que la reforma de la negociació col·lectiva que el Govern aprovarà divendres que ve al Consell de Ministres serà "prudent i tranquil·la".
En la inauguració d'una jornada sobre ocupació juvenil, Gómez ha assenyalat que la reforma "no abandonarà l'equilibri" i prendrà com a referència els avanços que hi va haver en la negociació entre els sindicats i els empresaris abans de la ruptura del diàleg. Així, la intenció de l'Executiu de José Luis Rodríguez Zapatero és que el projecte "potenciï" la flexibilitat interna de les empreses però "sense desprotegir els treballadors".
També ha reiterat que el Govern no és partidari d'acabar amb la ultraactivitat dels convenis, sinó de fixar un termini de negociació abans que el conflicte vagi a un procés de mediació i arbitratge.
La "influència clara" de les eleccions
El titular de Treball ha subratllat que el resultat de les eleccions municipals i autonòmiques del 22 de maig ha tingut una "influència clara" en la ruptura del diàleg entre sindicats i patronal, i ha qüestionat així les paraules del president de la patronal CEOE, Juan Rosell, que ha insistit que la negociació no s'ha vist afectada per qüestions polítiques.
Gómez ha advertit els empresaris que "s'equivoca qui cregui que és millor deixar les reformes sense fer a l'espera que arribi un altre Govern". "És important" fer reformes i, "gràcies a elles, ens mantenim lluny dels països que necessiten ser rescatats", ha destacat.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
diumenge, 5 de juny del 2011
Toxo no descarta mobilitzacions sindicals per la negociació col·lectiva
Font: diaridegirona.cat
El secretari general de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, va assegurar ahir que no descarta cridar a la mobilització ciutadana si el projecte de llei sobre la reforma de la negociació col·lectiva que presentarà el Govern divendres que ve no és satisfactori per al sindicat i va exigir "prudència" a l'Executiu a l'hora d'elaborar el text.
Fernández Toxo va recordar que la reforma laboral aprovada per l'Executiu ja va provocar "una vaga general" i va aclarir que, encara que no vol "anticipar esdeveniments", no descarta "absolutament cap escenari" de possibles mobilitzacions.
"Jo no descarto absolutament cap escenari. Tenim un conflicte amb el Govern obert encara. No vull anticipar esdeveniments, només crido a la prudència. Que es cuidi el Govern dels amics. No sigui que s'equivoqui una altra vegada", va assenyalar.
En aquest sentit, el líder de Comissions Obreres va indicar que hi ha continguts de la reforma consensuats entre els sindicats i la CEOE "que són molt aprofitables" i va advertir al Govern que si ha de "governar de manera unilateral" no acabi sent "el qui pagui la ruptura del desacord entre empresaris i sindicats".
Per la seva part, el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va assegurar que la reforma de la negociació col·lectiva que el Govern aprovarà la setmana que ve serà "equilibrada", que buscarà un balanç entre seguretat i flexibilitat.
Després de la ruptura del diàleg entre patronal i sindicats, el ministre, que ahir va ser a Sitges, va sentenciar que el Govern farà la reforma que millor convingui a Espanya perquè és bàsic emprendre reformes que corregeixin els punts febles de l'economia espanyola, evidenciats sobretot en temps de crisi.
El secretari general de Comissions Obreres va reclamar al Govern "prudència" en el text
El secretari general de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, va assegurar ahir que no descarta cridar a la mobilització ciutadana si el projecte de llei sobre la reforma de la negociació col·lectiva que presentarà el Govern divendres que ve no és satisfactori per al sindicat i va exigir "prudència" a l'Executiu a l'hora d'elaborar el text.
Fernández Toxo va recordar que la reforma laboral aprovada per l'Executiu ja va provocar "una vaga general" i va aclarir que, encara que no vol "anticipar esdeveniments", no descarta "absolutament cap escenari" de possibles mobilitzacions.
"Jo no descarto absolutament cap escenari. Tenim un conflicte amb el Govern obert encara. No vull anticipar esdeveniments, només crido a la prudència. Que es cuidi el Govern dels amics. No sigui que s'equivoqui una altra vegada", va assenyalar.
En aquest sentit, el líder de Comissions Obreres va indicar que hi ha continguts de la reforma consensuats entre els sindicats i la CEOE "que són molt aprofitables" i va advertir al Govern que si ha de "governar de manera unilateral" no acabi sent "el qui pagui la ruptura del desacord entre empresaris i sindicats".
Per la seva part, el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va assegurar que la reforma de la negociació col·lectiva que el Govern aprovarà la setmana que ve serà "equilibrada", que buscarà un balanç entre seguretat i flexibilitat.
Després de la ruptura del diàleg entre patronal i sindicats, el ministre, que ahir va ser a Sitges, va sentenciar que el Govern farà la reforma que millor convingui a Espanya perquè és bàsic emprendre reformes que corregeixin els punts febles de l'economia espanyola, evidenciats sobretot en temps de crisi.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
divendres, 3 de juny del 2011
Negociació col·lectiva: Rubalcaba, ´a quinze minuts´ de reformar els convenis
Font: emporda.info
El vicepresident primer del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha garantit que la reforma de la negociació que preveu aprovar el govern espanyol el pròxim 10 de juny buscarà la "flexibilitat" interna de les empreses, però no "a costa" de la seguretat i els drets dels treballadors.
"El govern espanyol està a quinze minuts de fer la llei, perquè agafarà la base de l'acord que va estar a punt de tancar-se entre els sindicats i els empresaris", ha explicat Rubalcaba en la roda de premsa després del Consell de Ministres.
Rubalcaba ha anunciat que el Consell de Ministres del pròxim 10 de juny aprovarà la reforma sobre convenis argumentant que es tracta d'una reforma "necessària" per al mercat de treball.
Per al vicepresident primer, l´executiu central està decidit a prendre part dels acords bilatelares dels agents socials, que finalment no han pogut concloure en un pacte global, amb la finalitat que la llei sigui "la més propera possible" a aquests postulats.
"La prudència per a la reforma ens l'han posat els agents socials", ha tancat en al·lusió a una de les advertències del secretari general d'UGT, Cándido Méndez, qui va aconsellar el govern espanyol a legislar "amb compte i equilibri".
Reforma "amb cautela"
"Cal buscar un equilibri entre flexibilitat i seguretat", ha indicat, per després tornar a lamentar la ruptura del diàleg social sobre convenis, si bé ha descartat que hagi d'afectar a les altres taules de negociació obertes, com la de l'ocupació juvenil, en la qual també participa l´executiu central.
En aquest sentit, Rubalcaba ha insistit en la idea que l'executiu espanyol va apostar des d'un principi pel pacte entre els agents socials, de manera que ha defensat els successius terminis per intentar salvar un acord, alhora que ha negat que els sindicats i patronal no hagin culminat el seu acostament perquè sigui el govern central el que assumís el "cost "de la reforma.
Anuncia que la llei s'aprovarà el 10 de juny perquè es basarà en l'acord en què treballaven sindicats i patronal.
El vicepresident primer del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha garantit que la reforma de la negociació que preveu aprovar el govern espanyol el pròxim 10 de juny buscarà la "flexibilitat" interna de les empreses, però no "a costa" de la seguretat i els drets dels treballadors.
"El govern espanyol està a quinze minuts de fer la llei, perquè agafarà la base de l'acord que va estar a punt de tancar-se entre els sindicats i els empresaris", ha explicat Rubalcaba en la roda de premsa després del Consell de Ministres.
Rubalcaba ha anunciat que el Consell de Ministres del pròxim 10 de juny aprovarà la reforma sobre convenis argumentant que es tracta d'una reforma "necessària" per al mercat de treball.
Per al vicepresident primer, l´executiu central està decidit a prendre part dels acords bilatelares dels agents socials, que finalment no han pogut concloure en un pacte global, amb la finalitat que la llei sigui "la més propera possible" a aquests postulats.
"La prudència per a la reforma ens l'han posat els agents socials", ha tancat en al·lusió a una de les advertències del secretari general d'UGT, Cándido Méndez, qui va aconsellar el govern espanyol a legislar "amb compte i equilibri".
Reforma "amb cautela"
"Cal buscar un equilibri entre flexibilitat i seguretat", ha indicat, per després tornar a lamentar la ruptura del diàleg social sobre convenis, si bé ha descartat que hagi d'afectar a les altres taules de negociació obertes, com la de l'ocupació juvenil, en la qual també participa l´executiu central.
En aquest sentit, Rubalcaba ha insistit en la idea que l'executiu espanyol va apostar des d'un principi pel pacte entre els agents socials, de manera que ha defensat els successius terminis per intentar salvar un acord, alhora que ha negat que els sindicats i patronal no hagin culminat el seu acostament perquè sigui el govern central el que assumís el "cost "de la reforma.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
El desacord entre patronal i sindicats obliga Zapatero a legislar per decret
Font: ara.cat
La patronal i els sindicats van donar ahir per acabades les converses per reformar la negociació col·lectiva després de quatre mesos de reunions. Els empresaris van dir que els sindicats haurien d'haver estat menys prudents, més valents i haver-se deixat convèncer per tirar endavant unes propostes que l'Estat "necessita" per sortir de la crisi.
Els sindicats van atribuir el fracàs a la "guerra interna" de la CEOE que es va evidenciar dilluns passat amb un document de la patronal madrilenya i que estaria motivada pel rescat de Portugal i el càstig al PSOE de les eleccions del 22 de maig. Aquest fet hauria dinamitat les possibilitats d'un acord que estava "a un quart d'hora".
Des d'aquell moment els sindicats van posar el crit al cel mentre la patronal feia veure que no havia passat res i el govern espanyol no podia evitar reconèixer que estava redactant el decret. Tot i això es va decidir que les negociacions seguissin, però davant les diferències allargar-les fins al límit ha perdut sentit.
Agents socials - El fracàs de les converses afebleix la patronal i els sindicats
"Que si hi ha hagut unanimitat absoluta a la CEOE? Evidentment que no, però no crec en les unanimitats absolutes", va reconèixer ahir Joan Rosell. Davant el cop del desacord d'ahir, va assegurar que el seu càrrec no perilla perquè "quan una organització permet que tothom parli i deixi documents sobre la taula vol dir que no hi ha cap problema".
El president dels empresaris va defensar la unitat de la patronal en tot moment assegurant que la CEOE no ha fet cap gir pel que fa als "assumptes essencials" que es van tractar durant les negociacions i que el document de la patronal madrilenya "va ser un més". Després, però, el vicepresident Jesús Terciado va reconèixer que sí que es va fer "algun afegitó". Rosell va mantenir que el desacord no havia estat un fracàs perquè "la música de la flexibilitat ha quedat, ha faltat la lletra".
Els sindicats van defensar que no havien pecat d'"ingenus" per haver cedit en algunes qüestions i acceptat un intercanvi consistent en el fet que els empresaris tenien l'última paraula en la reforma de les mútues i els sindicats la tindrien en la reforma de la negociació col·lectiva, tot i que al final no ha estat així.
En qualsevol cas, el trencament de les converses després de quatre mesos de reunions és un fracàs que serà difícil de pair. Aquests retrets que es van intercanviar ahir podrien afectar les altres converses que els agents socials reprendran els pròxims dies, com les que fan referència a trobar la solució per afrontar l'atur juvenil d'una manera pactada.
Per decret - Poca flexibilitat interna i mediació per solucionar conflictes
Tal com estava previst, el govern espanyol aprovarà la reforma de la negociació col·lectiva al consell de ministres del 10 de juny. El que no preveia l'executiu és que haurà d'assumir la responsabilitat íntegra de les mesures que incorpori al document, ja que sap que no tindrà l'aval ni dels empresaris ni dels sindicats. El govern espanyol tindrà en compte els moments en què les negociacions han estat més a prop d'arribar a l'acord, tal com han exposat diversos membres de l'executiu les últimes setmanes.
Per això la reforma intentarà buscar un "equilibri" entre la flexibilitat interna a les empreses i la protecció dels drets dels treballadors. També s'apostarà per recórrer a mecanismes d'arbitratge en cas de conflicte i la nova normativa no preveurà el decaïment dels convenis col·lectius quan no hi hagi acord per a la seva renovació.
Els sindicats mantenen que la reforma s'ha d'acordar a la taula del diàleg social i per això es van limitar a demanar a l'executiu de José Luis Rodríguez Zapatero que el projecte tingui en compte el contingut de l'acord social i econòmic que es va firmar el febrer d'aquest any. Rosell va dir que intentarà influir tant en el govern espanyol com en el Congrés de totes les maneres que pugui.
Reforma laboral - Oportunitat perduda per trobar una solució compartida
La reforma laboral es va aprovar el 16 de juny de l'any passat per decret, i no ha donat els resultats esperats, ja que fins ara l'atur ha seguit creixent. La vaga general que van convocar els sindicats el 29 de setembre de l'any passat no va trencar el diàleg social, que va decidir seguir treballant precisament per decidir de manera consensuada com modificar aquella primera reforma. Per això es va aprovar l'Acord Social i Econòmic a principis de febrer, que establia que el 19 de març era la data límit per reformar la negociació col·lectiva. No ha pogut ser.
Mirant als mercats - La duresa de la reforma condicionarà la reacció europea
La borsa serà el principal examinador del desacord durant els pròxims dies. Més que el fracàs de sindicats i patronal, el que valoraran els mercats és el sentit i la duresa de la reforma de la negociació col·lectiva que impulsi el president espanyol els pròxims dies. Zapatero, gran impulsor i defensor de reformes a través del diàleg, haurà d'assumir la responsabilitat d'una llei que els mercats volen que sigui dura però que a l'Estat li pot suposar l'enemistat dels agents socials els últims mesos a la presidència.
Zapatero aprovarà la reforma de la negociació col·lectiva sense comptar amb l'aval dels agents socials, que després de quatre mesos de reunions ahir al migdia van concloure que l'acord és impossible.
La patronal i els sindicats van donar ahir per acabades les converses per reformar la negociació col·lectiva després de quatre mesos de reunions. Els empresaris van dir que els sindicats haurien d'haver estat menys prudents, més valents i haver-se deixat convèncer per tirar endavant unes propostes que l'Estat "necessita" per sortir de la crisi.
Els sindicats van atribuir el fracàs a la "guerra interna" de la CEOE que es va evidenciar dilluns passat amb un document de la patronal madrilenya i que estaria motivada pel rescat de Portugal i el càstig al PSOE de les eleccions del 22 de maig. Aquest fet hauria dinamitat les possibilitats d'un acord que estava "a un quart d'hora".
Des d'aquell moment els sindicats van posar el crit al cel mentre la patronal feia veure que no havia passat res i el govern espanyol no podia evitar reconèixer que estava redactant el decret. Tot i això es va decidir que les negociacions seguissin, però davant les diferències allargar-les fins al límit ha perdut sentit.
Agents socials - El fracàs de les converses afebleix la patronal i els sindicats
"Que si hi ha hagut unanimitat absoluta a la CEOE? Evidentment que no, però no crec en les unanimitats absolutes", va reconèixer ahir Joan Rosell. Davant el cop del desacord d'ahir, va assegurar que el seu càrrec no perilla perquè "quan una organització permet que tothom parli i deixi documents sobre la taula vol dir que no hi ha cap problema".
El president dels empresaris va defensar la unitat de la patronal en tot moment assegurant que la CEOE no ha fet cap gir pel que fa als "assumptes essencials" que es van tractar durant les negociacions i que el document de la patronal madrilenya "va ser un més". Després, però, el vicepresident Jesús Terciado va reconèixer que sí que es va fer "algun afegitó". Rosell va mantenir que el desacord no havia estat un fracàs perquè "la música de la flexibilitat ha quedat, ha faltat la lletra".
Els sindicats van defensar que no havien pecat d'"ingenus" per haver cedit en algunes qüestions i acceptat un intercanvi consistent en el fet que els empresaris tenien l'última paraula en la reforma de les mútues i els sindicats la tindrien en la reforma de la negociació col·lectiva, tot i que al final no ha estat així.
En qualsevol cas, el trencament de les converses després de quatre mesos de reunions és un fracàs que serà difícil de pair. Aquests retrets que es van intercanviar ahir podrien afectar les altres converses que els agents socials reprendran els pròxims dies, com les que fan referència a trobar la solució per afrontar l'atur juvenil d'una manera pactada.
Per decret - Poca flexibilitat interna i mediació per solucionar conflictes
Tal com estava previst, el govern espanyol aprovarà la reforma de la negociació col·lectiva al consell de ministres del 10 de juny. El que no preveia l'executiu és que haurà d'assumir la responsabilitat íntegra de les mesures que incorpori al document, ja que sap que no tindrà l'aval ni dels empresaris ni dels sindicats. El govern espanyol tindrà en compte els moments en què les negociacions han estat més a prop d'arribar a l'acord, tal com han exposat diversos membres de l'executiu les últimes setmanes.
Per això la reforma intentarà buscar un "equilibri" entre la flexibilitat interna a les empreses i la protecció dels drets dels treballadors. També s'apostarà per recórrer a mecanismes d'arbitratge en cas de conflicte i la nova normativa no preveurà el decaïment dels convenis col·lectius quan no hi hagi acord per a la seva renovació.
Els sindicats mantenen que la reforma s'ha d'acordar a la taula del diàleg social i per això es van limitar a demanar a l'executiu de José Luis Rodríguez Zapatero que el projecte tingui en compte el contingut de l'acord social i econòmic que es va firmar el febrer d'aquest any. Rosell va dir que intentarà influir tant en el govern espanyol com en el Congrés de totes les maneres que pugui.
Reforma laboral - Oportunitat perduda per trobar una solució compartida
La reforma laboral es va aprovar el 16 de juny de l'any passat per decret, i no ha donat els resultats esperats, ja que fins ara l'atur ha seguit creixent. La vaga general que van convocar els sindicats el 29 de setembre de l'any passat no va trencar el diàleg social, que va decidir seguir treballant precisament per decidir de manera consensuada com modificar aquella primera reforma. Per això es va aprovar l'Acord Social i Econòmic a principis de febrer, que establia que el 19 de març era la data límit per reformar la negociació col·lectiva. No ha pogut ser.
Mirant als mercats - La duresa de la reforma condicionarà la reacció europea
La borsa serà el principal examinador del desacord durant els pròxims dies. Més que el fracàs de sindicats i patronal, el que valoraran els mercats és el sentit i la duresa de la reforma de la negociació col·lectiva que impulsi el president espanyol els pròxims dies. Zapatero, gran impulsor i defensor de reformes a través del diàleg, haurà d'assumir la responsabilitat d'una llei que els mercats volen que sigui dura però que a l'Estat li pot suposar l'enemistat dels agents socials els últims mesos a la presidència.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dijous, 2 de juny del 2011
El Govern central aprovarà la seva pròpia reforma - Patronal i sindicats trenquen les converses sobre la reforma de la negociació col·lectiva
Font: eldebat.cat
Aquest trencament arriba després de mesos de negociacions i justament en un moment en què l’acord semblava molt proper. Però no pas per casualitat, segons els sindicats, que han denunciat que la patronal ha endurit la seva posició just després de les eleccions municipals i autonòmiques, en què els partits de dreta van ser els grans guanyadors. La patronal ha remés un nou document avui mateix per tractar en la reunió, però els sindicats han considerat que era “més del mateix” respecte a les propostes dels darrers dies.
Ara li toca al Govern central
La ruptura de les negociacions i, per tant, la falta d’acord entre patronal i sindicats posa la pilota en el terrat del Govern espanyol, que ha afirmat repetidament que, si els agents socials no es posaven d’acord abans, aprovarà la seva pròpia reforma en el Consell de Ministres del pròxim 10 de juny. Sobre aquesta reforma, el ministre de Treball, Valeriano Gómez, ha dit en diverses ocasions que buscarà un punt intermig entre la protecció dels treballadors i la flexibilitat a les empreses. També ha assegurat que no es contempla el decaïment dels convenis col·lectius quan no hi hagi acord per renovar-los, com sostenen alguns rumors.
La patronal espanyola i els dos sindicats majoritaris, CCOO i UGT, han donat per trencades aquest dijous les negociacions que estaven mantenint des de feia mesos per la reforma de la negociació col·lectiva. El trencament definitiu s’ha produït aquesta tarda, en una reunió entre els secretaris generals de CCOO i UGT, Ignacio Fernández Toxo i Cándido Méndez, i el president de la CEOE, Juan Rosell.
Aquest trencament arriba després de mesos de negociacions i justament en un moment en què l’acord semblava molt proper. Però no pas per casualitat, segons els sindicats, que han denunciat que la patronal ha endurit la seva posició just després de les eleccions municipals i autonòmiques, en què els partits de dreta van ser els grans guanyadors. La patronal ha remés un nou document avui mateix per tractar en la reunió, però els sindicats han considerat que era “més del mateix” respecte a les propostes dels darrers dies.
Ara li toca al Govern central
La ruptura de les negociacions i, per tant, la falta d’acord entre patronal i sindicats posa la pilota en el terrat del Govern espanyol, que ha afirmat repetidament que, si els agents socials no es posaven d’acord abans, aprovarà la seva pròpia reforma en el Consell de Ministres del pròxim 10 de juny. Sobre aquesta reforma, el ministre de Treball, Valeriano Gómez, ha dit en diverses ocasions que buscarà un punt intermig entre la protecció dels treballadors i la flexibilitat a les empreses. També ha assegurat que no es contempla el decaïment dels convenis col·lectius quan no hi hagi acord per renovar-los, com sostenen alguns rumors.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
Sindicats i patronal esgotaran les últimes hores per arribar a un acord per la reforma de la negociació col·lectiva
Font: 3cat24.cat
Últims compassos per evitar que el govern espanyol acabi legislant la reforma de la negociació col·lectiva. El termini s'acaba aquest divendres. Només queden unes hores i les postures continuen allunyades. Tanmateix, les converses no s'han trencat. Patronal i sindicats, que en les últimes hores s'han tornat a reunir, volen aprofitar fins a l'últim minut per mirar de salvar-ho. El govern espanyol, per la seva banda, els demana que gestionin bé el temps que els queda.
midatextmidatext mida del text
imprimirimprimir notícia
enviar enviar a un amic
Comparteix
Els secretaris generals de la UGT, Cándido Méndez, el seu homòleg de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, i el president de la CEOE, Joan Rosell, s'han tornat a reunir en un dels últims intents per reconduir la reforma de la negociació col·lectiva i així evitar que s'acabi aprovant per decret. Amb tot, el pacte per la negociació col·lectiva està a la unitat de cures intensives, sobretot pels sindicats, que expliquen que s'han reunit amb una patronal que, lluny de suavitzar posicions, ha tornat a pressionar amb propostes que consideren inassumibles, amb la remodelació de convenis i la flexibilitat interna de les empreses com a principals entrebancs.
De fet, només la vicepresidenta econòmica, Elena Salgado, s'ha atrevit a difondre un punt de contacte en aquest procés. "És cert que les posicions estaven properes una setmana abans de les eleccions i sembla que ara s'han separat". I ha afegit: "El que és raonable i desitjable és que es tornin a acostar i que utilitzin el temps els queda".
El temps per a l'entesa entre totes les parts s'acaba divendres quan es ratificaria al consell de ministres. Dilluns s'introduiria el text a la llei de pensions, que és on s'ha de tramitar, però si el pacte no arriba en les pròximes hores el Ministeri de Treball imposarà la reforma via decret el 10 de juny.
Aquest dimecres s'ha fet la tercera reunió entre govern, sindicats i patronal. Dimarts finalitzaven la segona reunió tripartida de la mesa de contractació, en la qual la CEOE no va plantejar el contracte únic amb 20 dies d'indemnització per acomiadament i un màxim d'una anualitat. Per aquest motiu, fonts de CCOO ressaltaven que la reunió "havia anat bé". Des de l'àmbit sindical, s'havia expressat el temor que la patronal acudís a la reunió amb aquesta proposta de màxims després d'haver endurit dilluns la seva postura en la reunió de la negociació.
Últims compassos per evitar que el govern espanyol acabi legislant la reforma de la negociació col·lectiva. El termini s'acaba aquest divendres. Només queden unes hores i les postures continuen allunyades. Tanmateix, les converses no s'han trencat. Patronal i sindicats, que en les últimes hores s'han tornat a reunir, volen aprofitar fins a l'últim minut per mirar de salvar-ho. El govern espanyol, per la seva banda, els demana que gestionin bé el temps que els queda.
Últims compassos per evitar que el govern espanyol acabi legislant la reforma de la negociació col·lectiva. El termini s'acaba aquest divendres. Només queden unes hores i les postures continuen allunyades. Tanmateix, les converses no s'han trencat. Patronal i sindicats, que en les últimes hores s'han tornat a reunir, volen aprofitar fins a l'últim minut per mirar de salvar-ho. El govern espanyol, per la seva banda, els demana que gestionin bé el temps que els queda.
midatextmidatext mida del text
imprimirimprimir notícia
enviar enviar a un amic
Comparteix
Els secretaris generals de la UGT, Cándido Méndez, el seu homòleg de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, i el president de la CEOE, Joan Rosell, s'han tornat a reunir en un dels últims intents per reconduir la reforma de la negociació col·lectiva i així evitar que s'acabi aprovant per decret. Amb tot, el pacte per la negociació col·lectiva està a la unitat de cures intensives, sobretot pels sindicats, que expliquen que s'han reunit amb una patronal que, lluny de suavitzar posicions, ha tornat a pressionar amb propostes que consideren inassumibles, amb la remodelació de convenis i la flexibilitat interna de les empreses com a principals entrebancs.
De fet, només la vicepresidenta econòmica, Elena Salgado, s'ha atrevit a difondre un punt de contacte en aquest procés. "És cert que les posicions estaven properes una setmana abans de les eleccions i sembla que ara s'han separat". I ha afegit: "El que és raonable i desitjable és que es tornin a acostar i que utilitzin el temps els queda".
El temps per a l'entesa entre totes les parts s'acaba divendres quan es ratificaria al consell de ministres. Dilluns s'introduiria el text a la llei de pensions, que és on s'ha de tramitar, però si el pacte no arriba en les pròximes hores el Ministeri de Treball imposarà la reforma via decret el 10 de juny.
Aquest dimecres s'ha fet la tercera reunió entre govern, sindicats i patronal. Dimarts finalitzaven la segona reunió tripartida de la mesa de contractació, en la qual la CEOE no va plantejar el contracte únic amb 20 dies d'indemnització per acomiadament i un màxim d'una anualitat. Per aquest motiu, fonts de CCOO ressaltaven que la reunió "havia anat bé". Des de l'àmbit sindical, s'havia expressat el temor que la patronal acudís a la reunió amb aquesta proposta de màxims després d'haver endurit dilluns la seva postura en la reunió de la negociació.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimecres, 1 de juny del 2011
Patronal i sindicats aborden els convenis amb avís de ruptura
Font: elpunt.cat
La teatralització és un dels ingredients de qualsevol negociació i la patronal i els sindicats arriben avui a l'última oportunitat d'evitar una reforma de la negociació col·lectiva per decret airejant fatalisme. Després de quatre mesos en què han incomplert el termini legal de firmar un acord abans del 19 de març, Joan Rosell (CEOE), Candido Méndez (UGT) i Ignacio Fernández Toxo (CCOO) es reuniran avui per esbrinar si eviten coronar els dos mesos de demora amb la ruptura de les negociacions.
Reformar els convenis és un repte perquè el marc que guia el dia a dia de l'empresa és el mateix de fa 20 anys. Si bé patronal i sindicats havien compartit un esbós de document, la voluntat de la CEOE –a petició de la madrilenya CEIM– d'abolir la vigència del conveni quan caduca deixa la ruptura penjant d'un fil. “Amb aquest document no hi ha possibilitat de negociar”, va alertar ahir el portaveu de CCOO, Fernando Lezcano.
Dur l'acordat al decret
Com si ja aventurés un escenari de trencadissa, la vicepresidenta econòmica Elena Salgado va augurar que l'executiu no partiria de zero a l'hora d'aprovar la reforma dels convenis per decret i que recolliria els punts d'entesa, de les mútues a la sinistralitat. El ministre de Treball, Valeriano Gómez, va citar per primer cop la hipòtesi d'un “fracàs final”.
Rosell, Méndez i Toxo esgoten l'última oportunitat d'evitar la reforma per decret
La teatralització és un dels ingredients de qualsevol negociació i la patronal i els sindicats arriben avui a l'última oportunitat d'evitar una reforma de la negociació col·lectiva per decret airejant fatalisme. Després de quatre mesos en què han incomplert el termini legal de firmar un acord abans del 19 de març, Joan Rosell (CEOE), Candido Méndez (UGT) i Ignacio Fernández Toxo (CCOO) es reuniran avui per esbrinar si eviten coronar els dos mesos de demora amb la ruptura de les negociacions.
Reformar els convenis és un repte perquè el marc que guia el dia a dia de l'empresa és el mateix de fa 20 anys. Si bé patronal i sindicats havien compartit un esbós de document, la voluntat de la CEOE –a petició de la madrilenya CEIM– d'abolir la vigència del conveni quan caduca deixa la ruptura penjant d'un fil. “Amb aquest document no hi ha possibilitat de negociar”, va alertar ahir el portaveu de CCOO, Fernando Lezcano.
Dur l'acordat al decret
Com si ja aventurés un escenari de trencadissa, la vicepresidenta econòmica Elena Salgado va augurar que l'executiu no partiria de zero a l'hora d'aprovar la reforma dels convenis per decret i que recolliria els punts d'entesa, de les mútues a la sinistralitat. El ministre de Treball, Valeriano Gómez, va citar per primer cop la hipòtesi d'un “fracàs final”.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimarts, 31 de maig del 2011
Negociació col·lectiva: El gir de la CEOE fa ´difícil´ l´acord sobre els convenis
Font: diaridegirona.cat
Segons Toni Ferrer (UGT), l'esmentat document recupera antigues aspiracions de la patronal en matèria de pròrroga dels convenis o estructura de la negociació col·lectiva, que ja havien estat discutides i superades.
CCOO i UGT van denunciar ahir el gir donat pel president de la CEOE, Joan Rosell (a la imatge), que a la reunió d'ahir amb els secretaris generals de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, i UGT, Cándido Méndez, va presentar un document per a la reforma del sistema de convenis que els sindicats van considerar inassumible.
Segons Toni Ferrer (UGT), l'esmentat document recupera antigues aspiracions de la patronal en matèria de pròrroga dels convenis o estructura de la negociació col·lectiva, que ja havien estat discutides i superades.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
diumenge, 29 de maig del 2011
De la vaga al pacte. El viatge cap enlloc
Font: enfocant.netUs reproduïm aquest article d'Albert Recio, membre del Consell Científic d'ATTAC Espanya, publicat a la revista digital Mientrastanto. En aquest article l'autor contextualitza i fa una certa critica de la feble resposta del sindicalisme anomenat majoritari i analitza les implicacions del procés privatitzador de les caixes d'estalvis.
Escric aquesta nota d'oïdes, només amb la informació que donen els mitjans i les pàgines sindicals. Hi ha el risc que n'hi hagi algun error. Seria feliç si durant el mes proper m'hagués de desdir. Però corrent aquest risc aquí van algunes reflexions d'urgència.
Que es donin pactes no és cap mal en sí mateix. Encara que siguin defensius i en ells es perdin plomes. Les correlacions de forces són les que són i sovint ens hem d'empassar píndoles amargues. Les èlits dominants i els seus 'voceros' de fet estaven a favor que el govern Zapatero apliqués reformes radicals sense negociar. Amb això es cobrarien dos ocells d'un únic tret: aprofundir la seva contrarrevolució social i aprofundir el desprestigi social del PSOE. Aquesta mateixa raó serà faran servir els dirigents sindicals per justificar la seva postura: que han frenat les reformes més radicals i que han aïllat a la dreta. Encara que l'acord tingués aquestes característiques encara queda per veure que passarà a la fase dels tràmits parlamentaris i quina serà la resposta d'una patronal cada vegada més valenta per la debilitat de l'adversari i els presagis electorals.
No queda gaire clar, malgrat això, que allò que s'ha aconseguit a la taula de negociació signifiqui cap canvi substancial davant la proposta del govern. Els sindicats havien estat tota la tardor parlant de qüestions “innegociables” com la retirada de la reforma laboral i l'augment en l'edat de jubilació (de la tercera pota de la reforma, la de la negociació col·lectiva, no n'han parlat gaire). Pel que ara sabem de la reforma laboral, l'única cosa que ha canviat és l'eliminació de les pèrdues futures com a causa de l'acomiadament objectiu i una redacció menys “liberal” del reglament d'empreses de col·locació. De la reforma de les pensions s'acaba imposant els 67 anys (però s'amplia el període de transició al nou model i es modera l'augment d'anys de cotització necessaris per a arribar al dret a jubilar-se als 65 sense penalització), s'àmplia el període de càlcul a 25 anys i s'introduïxen mesures correctores per a alguns col·lectius (becaris, dones que accepten una excedència per a cuidar fills) als quals se'ls concedeixen dos anys de rebaixa. De la reforma de la negociació col·lectiva de moment en sabem poc, encara que torna a sonar la música de la flexibilitat. Si això és tot, ni s'ha derogat la reforma laboral del passat estiu, ni s'ha frenat substancialment la retallada de les pensions futures (les primeres estimacions apunten a una reducció del 20% de les pensions mitjanes), ni s'han canviat els factors que fan poc equitatiu el sistema actual. No es contemplen per exemple les desigualtats en matèria de salut, en trajectòria laboral que donen lloc els diferents tipus d'ocupacions i que castiguen particularment als treballadors de nivells inferiors de la piràmide laboral. L'esperança de vida i, sobretot, els anys de vida amb bona salut són molt diferents segons l'experiència laboral (no només en el cas d'algunes ocupacions “penoses”). Tampoc es contemplen d'altres sortides temporals del mercat laboral que no siguin la de crear nova força de treball (per exemple, s'ignora la qüestió de les cures a gent gran o malalts, donant per assumit que les persones que tenen cura dels nens han de ser necessàriament dones). Simplement, s'han atenuat alguns dels efectes a canvi de legitimar la totalitat.
Donat el grau de debilitat de la classe treballadora, la força dels poders financers i la ideologia dominant dins les èlits governants, allò que s'ha aconseguit és possiblement el màxim on es podia arribar. Almenys en una negociació a porta tancada, sense mobilització social ni un mínim debat social. No és casualitat que la setmana passada els ínclits economistes de Fedea, convençuts de la feblesa de l'enemic, seguien clamant que era millor una reforma de debò que un pacte. Allò que resulta més discutible és si allò que s'ha aconseguit ha valgut prou per tal d'equilibrar el cost social que ha generat la forma com els sindicats han gestionat l'operació.
El que guanya el Govern amb el pacte és sobretot fer aparèixer a UGT i CCOO com a co-signants d'una reforma que la majoria de la població percep com una veritable reculada social. Ja s'encarregaran els mitjans de reforçar aquesta imatge de co-autoria sindical en la reforma de les pensions. Els sindicats només poden adduir que han reduït lleument les retallades però a canvi de trencar amb el seu discurs anterior i de deixar a la seva base social encara més perplexa i desanimada que mai.
Aquest és per mi el veritable 'quid' de la qüestió. CCOO i UGT duien mesos denunciant les reformes del govern, organitzant mobilitzacions (encara que ja durant el desembre es va veure que els hi faltava embranzida), assenyalant algunes “línies vermelles” que no es podien traspassar. Aquesta actitud tenia almenys el valor de crear una certa consciència social, una cultura dels drets socials. Amb pocs resultats a curt termini però capaç de generar noves actituds socials. Per a avançar en aquesta línia era necessari aprofundir en l'explicació i perfilar el programa. Explicar insistentment a la població treballadora l'abast de les reformes en marxa, els seus efectes futurs. Aprofundir en les contrapropostes i reivindicacions, a desenvolupar en propostes reformistes clares. Obrir l'espai d'aliances cap a d'altres sectors socials, amb la finalitat de de millorar les pròpies propostes i ampliar la densitat social de la resposta. Tancar-se a negociar amb el Govern (sense una explicació clara de quines són les propostes que es defensaran, allò que no es pot cedir, allò que és desitjable negociar) és la pitjor forma d'avançar en aquesta direcció. Per a moltes persones, entre les quals m'incloc, ha estat difícil entendre com hem passat en pocs dies d'una crida a la mobilització a una negociació a porta tancada de la qual només se'ns permet conèixer el resultat final. Un té la temptació de pensar que als dirigents sindicals els ha pogut més el seu hàbit de professionals de la negociació que la necessitat de donar respostes estratègiques a una situació veritablement hostil. Pot ser que en el primer cas hagin tingut algun èxit, però amb el risc greu d'aprofundir l'apatia, el descoratjament i la por que avui tenen milions de persones a tot el món i sobre la qual es consolida la bogeria neoliberal. No veig com afrontaran amb aquestes forces l'huracà que ja comença a bufar per a desmantellar els elements més protectors de la negociació col·lectiva.
Negociar només de qüestions socials, sense entrar en terrenys com la reforma del sistema financer, o el tractament de la crisi hipotecària, és una mostra més del caràcter subsidiari que es dóna als representants sindicals. Només se'ls considera aptes per a negociar allò que afecta directament al món laboral, mentre que la gestió econòmica es deixa als dictats dels experts i dels empresaris. Pitjor que les concessions concretes és que se n'ha perdut una altra oportunitat de realitzar pedagogia social, rearmament democràtic de la població. I s'ha posat un altre esglaó en aquesta construcció imaginària que dia a dia sosté que “no hi ha cap altre món possible” i que a les classes subalternes només els queda conformar-se i, com a molt, barallar-s'hi per moderar lleugerament la profunditat de les retallades.
El gran assalt a les caixes
Durant la meva infantesa em van ensenyar que les Caixes d'Estalvis eren una institució diferent dels bancs. En la meva ciutat encara estava viu el record de la fallida del Banc de Barcelona que havia arruïnat a persones modestes. Les caixes, en canvi, eren vistes com a institucions no especulatives, defensores de l'estalvi dels menys rics, institucions amigues de l'entorn (a les escoles del meu barri eren habituals els premis en forma de petits dipòsits: els escolars estalviàvem sumes modestes mitjançant la compra d'uns segells pensats per a encoratjar una cultura de la responsabilitat). Aquesta figura de les caixes com a institucions socials va començar a trencar-se amb la liberalització financera de principis dels vuitanta i la transformació d'aquestes institucions en operadors financers normals de la mà d'una ventrada de dirigents formats en les escoles de negocis. Encara que resulta evident que s'ha anat difuminant la seva diferència amb els bancs, aquesta ha persistit en certs aspectes: les condicions laborals, els retorns a la comunitat (malgrat que hi hagi molt de criticable en les obres socials de les caixes, sobretot d'excés d'accions publicitàries, surten ben parades quan se les compara amb els bancs privats) i fins i tot la implicació en el finançament del teixit productiu local. (No era impensable que una major democratització dels seus òrgans directius les hagués pogut convertir en impulsores a gran escala de l'economia social). Per això, amb tots els seus aspectes criticables, seguien apareixent, a ulls neoliberals, com “una perillosa anomalia econòmica”.
Per tant, feia temps que les caixes espanyoles estaven en el punt de mira dels funcionaris del gran capital financer. Elles mateixes han contribuït al seu propi desmantellament amb errors propis, especialment el de pujar-se al carro de l'especulació immobiliària a gran escala. Si la gran banca espanyola està sortint millor parada de la crisi que les caixes no és tant per “la seva eficiència” com perquè la seva internacionalització prèvia (explotant 'xollos' financers com el de les pensions privades llatinoamericanes) els ha permès compensar els problemes locals. La crisi actual continua sent, per als interessos dominants, com el porc: tot resulta aprofitable. I després del mercat laboral i les pensions ara toca que les caixes siguin “reformades” (segurament amb el calorós suport d'alguns dels seus directius formats en “qualsevol Business School” local o yanki i esperançats amb que amb la transformació podran obtenir els generosos “bonus” que reben les cúpules bancàries). La seqüència del procés constitueïx en si mateixa una maniobra clàssica de cop d'estat: primer es diu que haurien d'arribar a un determinat grau de solidesa financera, després s'anuncia que aquesta haurà de ser superior a la dels bancs (ja se sap: l'economia social és menys fiable i cal assegurar-se'n) i finalment s'afirma que les entitats que no arribin a aquesta solidesa seran “nacionalitzades” (o sigui que passaran per un programa de sanejament finançat per la col·lectivitat) com a pas previ a la seva venda total o parcial a inversors privats. També poden escurçar el camí i optar d'entrada per la venda al capital privat (és el que ja ha anunciat la Caixa, una de les institucions més sòlides). Vistes en perspectiva, les tempestes financeres recents que van assolar al país semblen ser el mateix tipus de maniobres de 'ficar por' que realitzen els “senyors de la guerra” o les màfies quan volen aconseguir que algú els cedeixi un actiu o els “sol·liciti” protecció.
Si la rendició final es produeïx —en aquests temps gairebé tot allò que és indesitjable acaba per ser inevitable— estarem exposats a nous problemes. Per una banda, tota l'experiència anterior de liberalitzacio financera i de privatització en lloc de redundar en la pretesa competència creativa s'ha traduït en un mer procés d'oligopolització econòmica. Això ha passat clarament en el sector bancari, on hem acabat, com a la lliga de futbol, amb només dos grans grups. I també ha passat en la resta de sectors privatitzats. No hi ha cap raó perquè això no torni a passar amb les antigues caixes. Potser l'única cosa que guanyarem és que a tothom li quedin més clars qui són els “amos” del país. L'altra possibilitat és que, almenys en un termini immediat, la privatització sigui una porta d'entrada dels fons financers, sempre àvids d'entrar en aventures a curt termini. I els seus efectes especulatius es poden deixar sentir en molts camps: noves operacions especulatives en el camp financer, tractament més dur de la clientela i fins i tot impactes negatius en les xarxes d'empreses locals que encara depenen de les caixes. Teòricament les caixes preservarann la seva obra social mitjançant el cobrament de dividends dels seus bancs participats, però la pèrdua de control de la gestió directa reforça la possibilitat que aquests ingressos disminueixin per canvis en les polítiques de gestió (retribucions als alts directius i als inversors privats, desviaments de fons mitjançant operacions financeres “ad hoc”, etc.)
Encara que el final sembla inevitable cal seguir insistint que la participació pública en les entitats hauria de ser l'embrió d'una nova banca pública i no una mera etapa cap a la privatització. I hauríem de plantejar directament la qüestió als “nostres” teòrics representants en els consells de les caixes (representants de sindicats, impositors, corporacions locals) perquè reverteixin el procés. Perquè el triomf dels mercats és en gran part el producte de l'abandonament de responsabilitats dels presumptes representants dels interessos col·lectius.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimecres, 25 de maig del 2011
Patronal i sindicats airegen un preacord en els convenis
Font: elpunt.cat
Salvat el parèntesi de les eleccions municipals i autonòmiques del 22-M, la patronal i els sindicats van reprendre ahir el diàleg per reformar la negociació col·lectiva que guia el dia a dia de l'empresa, des del sou fins als horaris. En una negociació que es juga també en els detalls, el més significatiu és que Joan Rosell (CEOE), Cándido Méndez (UGT) i Ignacio Fernández Toxo (CCOO) van enterrar el secretisme d'anteriors contactes i van airejar un preacord amb la divulgació de la primera fotografia on tots tres somriuen ostensiblement.
La foto dels negociadors riallers i en mànigues de camisa era feta i divulgada pels agents com a resum de quatre hores de reunió abans que avui el líder de la CEOE, Joan Rosell, s'enfronti als 220 membres de la junta directiva de la patronal, on l'ala dura de l'empresariat el pressiona perquè no firmi una reforma de mínims dels convenis. A diferència del comitè executiu, on fins ara Rosell havia exposat el desenllaç de la negociació i que és consultiu, la junta directiva sí que té poder decisori per deixar les mans lliures a Rosell i aplanar la firma de l'acord o vetar-la.
En espera del veredicte d'avui a la CEOE, els agents socials van acordar continuar dijous la negociació de l'acord que, per mandat legal en la reforma laboral, havia de ser aprovat abans del 19 de març. Si la Moncloa té pressa per exhibir davant Brussel·les el tallafocs d'una nova reforma estructural contra el contagi grec, patronal i sindicats no es posen data límit tot i els 60 dies de demora.
En el preacord, que no inclou els sous i el polèmic vincle a la productivitat, el conveni vençut tindrà una duració limitada abans que entri en joc un mediador o àrbitre i les mútues redoblaran el setge a l'absentisme injustificat.
Rosell, Méndez i Toxo divulguen una foto de la negociació on tots somriuen. El líder de la CEOE s'enfronta avui a l'ala dura en la junta que aplana la firma. La durada de convenis vençuts es limitarà.
Salvat el parèntesi de les eleccions municipals i autonòmiques del 22-M, la patronal i els sindicats van reprendre ahir el diàleg per reformar la negociació col·lectiva que guia el dia a dia de l'empresa, des del sou fins als horaris. En una negociació que es juga també en els detalls, el més significatiu és que Joan Rosell (CEOE), Cándido Méndez (UGT) i Ignacio Fernández Toxo (CCOO) van enterrar el secretisme d'anteriors contactes i van airejar un preacord amb la divulgació de la primera fotografia on tots tres somriuen ostensiblement.
La foto dels negociadors riallers i en mànigues de camisa era feta i divulgada pels agents com a resum de quatre hores de reunió abans que avui el líder de la CEOE, Joan Rosell, s'enfronti als 220 membres de la junta directiva de la patronal, on l'ala dura de l'empresariat el pressiona perquè no firmi una reforma de mínims dels convenis. A diferència del comitè executiu, on fins ara Rosell havia exposat el desenllaç de la negociació i que és consultiu, la junta directiva sí que té poder decisori per deixar les mans lliures a Rosell i aplanar la firma de l'acord o vetar-la.
En espera del veredicte d'avui a la CEOE, els agents socials van acordar continuar dijous la negociació de l'acord que, per mandat legal en la reforma laboral, havia de ser aprovat abans del 19 de març. Si la Moncloa té pressa per exhibir davant Brussel·les el tallafocs d'una nova reforma estructural contra el contagi grec, patronal i sindicats no es posen data límit tot i els 60 dies de demora.
En el preacord, que no inclou els sous i el polèmic vincle a la productivitat, el conveni vençut tindrà una duració limitada abans que entri en joc un mediador o àrbitre i les mútues redoblaran el setge a l'absentisme injustificat.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimarts, 24 de maig del 2011
Toxo, Méndez i Rosell finalitzen la reunió i s'emplacen a seguir negociant
Font: europapress.es
L'objectiu de la reunió era intentar clarificar en quin punt es troba la reforma de la negociació col·lectiva i escoltar de boca de Rosell la posició mostrada pel Comitè Executiu de la patronal el dimecres 18 de maig sobre l'estat de la qüestió, després que transcendira un majoritari rebuig dels empresaris als avanços en la negociació presentats pel patró de patrons.
Segons han confirmat les mateixes fonts, membres pròxims a la negociació ja van mantindre ahir un "encreuament de telefonades" per a polsar l'estat de les converses, tot i que finalment no es va produir cap reunió.
I és que els sindicats no han ocultat el seu malestar "pel què està passant", davant de les peticions de la cúpula de CEOE al seu president que endurisca el 'principi d'acord' aconseguit entre les parts, doncs consideren que "no hi ha volta enrere". "Si les converses retrocedixen a aspectes inicials, podria haver un embolic", han admés estes fonts.
La reunió d'este dimarts s'ha desenvolupat en l'acaballes de la Junta Directiva de la CEOE que tindrà lloc demà i en què previsiblement es tractarà la reforma de la negociació col·lectiva. Es tracta d'una data clau, ja que al voltant de 220 membres que conformen la Junta sí tenen capacitat decisòria, mentre que el Comité Executiu és un òrgan consultiu.
Els secretaris generals de CCOO i UGT, Ignacio Fernández Toxo i Cándido Méndez, i el president de la CEOE, Juan Rosell, han eixit de la reunió convocada per a este dimarts amb el compromís de seguir negociant la reforma de la negociació col·lectiva, han informat a Europa Press en fonts sindicals.
L'objectiu de la reunió era intentar clarificar en quin punt es troba la reforma de la negociació col·lectiva i escoltar de boca de Rosell la posició mostrada pel Comitè Executiu de la patronal el dimecres 18 de maig sobre l'estat de la qüestió, després que transcendira un majoritari rebuig dels empresaris als avanços en la negociació presentats pel patró de patrons.
Segons han confirmat les mateixes fonts, membres pròxims a la negociació ja van mantindre ahir un "encreuament de telefonades" per a polsar l'estat de les converses, tot i que finalment no es va produir cap reunió.
I és que els sindicats no han ocultat el seu malestar "pel què està passant", davant de les peticions de la cúpula de CEOE al seu president que endurisca el 'principi d'acord' aconseguit entre les parts, doncs consideren que "no hi ha volta enrere". "Si les converses retrocedixen a aspectes inicials, podria haver un embolic", han admés estes fonts.
La reunió d'este dimarts s'ha desenvolupat en l'acaballes de la Junta Directiva de la CEOE que tindrà lloc demà i en què previsiblement es tractarà la reforma de la negociació col·lectiva. Es tracta d'una data clau, ja que al voltant de 220 membres que conformen la Junta sí tenen capacitat decisòria, mentre que el Comité Executiu és un òrgan consultiu.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
Toxo i Méndez es reuniran este dimarts amb Rosell per a clarificar la reforma de la negociació col·lectiva
Font: vilaweb.cat
"Si les negociacions es troben en el punt en el qual estàvem el 12 de maig (abans del comitè de CEOE), tot anirà més ràpid perquè l'acord pugui estar abans que acabe el mes", han indicat a Europa Press fonts sindicals, en al·lusió a la roda de premsa conjunta de Toxo i Méndez que va precedir a la reunió amb el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, i en què van constatar un pacte "en les pròximes setmanes".
Durant dilluns, van confirmar les mateixes fonts, membres pròxims a la negociació han intercanviat un "encreuament de telefonades" per a polsar l'estat de les converses, tot i que finalment no s'ha produït cap reunió.
I és que els sindicats no oculten el seu malestar pel què "està passant", davant de les peticions de la cúpula de CEOE al seu president que endurisca el 'principi d'acord' aconseguit entre les parts, doncs consideren que "no hi ha volta enrere". "Si les converses retrocedixen a aspectes inicials, podria haver un embolic", han admés estes fonts.
"Abans que ens n'anàrem a Atenes, l'acord estava ja embastat", han recordat referint-se al comitè executiu que la patronal ha fet la setmana passada, quan els sindicats eren a la capital grega per a elegir a Toxo com a president de la Confederació Europea de Sindicats (CES). A més, han incidit que el pacte sobre convenis podria tornar a endarrerir-se si es confirma les noves exigències de la patronal.
El passat 18 de maig, els 45 membres del comitè executiu de la CEOE van qüestionar l''esbós' d'acord presentat pel seu Rosell, perquè considera que la reforma encara és insuficient i cal mesures de "més calat".
Fonts internes de la patronal van alertar que "no és previsible que hi hagi un canvi de posició" respecte a l'expressada pel comité executiu, de manera que es van aventurar a vaticinar que les possibilitats que la CEOE subscriga un acord amb els sindicats són actualment d'"una entre un milió"
Els secretaris generals de CCOO i UGT, Ignacio Fernández Toxo i Cándido Méndez, preveuen tornar a reunir-se este dimarts amb el president de la CEOE, Juan Rosell, per a intentar clarificar en quin punt es troba la reforma de la negociació col·lectiva i demanar-li explicacions sobre els dubtes emeses per la cúpula de la patronal.
"Si les negociacions es troben en el punt en el qual estàvem el 12 de maig (abans del comitè de CEOE), tot anirà més ràpid perquè l'acord pugui estar abans que acabe el mes", han indicat a Europa Press fonts sindicals, en al·lusió a la roda de premsa conjunta de Toxo i Méndez que va precedir a la reunió amb el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, i en què van constatar un pacte "en les pròximes setmanes".
Durant dilluns, van confirmar les mateixes fonts, membres pròxims a la negociació han intercanviat un "encreuament de telefonades" per a polsar l'estat de les converses, tot i que finalment no s'ha produït cap reunió.
I és que els sindicats no oculten el seu malestar pel què "està passant", davant de les peticions de la cúpula de CEOE al seu president que endurisca el 'principi d'acord' aconseguit entre les parts, doncs consideren que "no hi ha volta enrere". "Si les converses retrocedixen a aspectes inicials, podria haver un embolic", han admés estes fonts.
"Abans que ens n'anàrem a Atenes, l'acord estava ja embastat", han recordat referint-se al comitè executiu que la patronal ha fet la setmana passada, quan els sindicats eren a la capital grega per a elegir a Toxo com a president de la Confederació Europea de Sindicats (CES). A més, han incidit que el pacte sobre convenis podria tornar a endarrerir-se si es confirma les noves exigències de la patronal.
El passat 18 de maig, els 45 membres del comitè executiu de la CEOE van qüestionar l''esbós' d'acord presentat pel seu Rosell, perquè considera que la reforma encara és insuficient i cal mesures de "més calat".
Fonts internes de la patronal van alertar que "no és previsible que hi hagi un canvi de posició" respecte a l'expressada pel comité executiu, de manera que es van aventurar a vaticinar que les possibilitats que la CEOE subscriga un acord amb els sindicats són actualment d'"una entre un milió"
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimecres, 18 de maig del 2011
El sector de l'automòbil es posa com a exemple i model d'èxit de la negociació col·lectiva
Font: acn.cat
En aquesta consideració han coincidit aquest dimecres sindicats, patronal i administració, que han participat a una jornada convocada pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç i que s'ha celebrat en el marc del Saló de l'Automòbil. Segons els representants d'UGT, CCOO i Anfac, el diàleg social i la capacitat d'arribar a pactes ha estat clau per mantenir la bona salut del sector i permetre així que hagi pogut fer front a la crisi d'una manera més eficaç.
El sector de l'automòbil fa anys que fa servir mesures per fomentar la seva competitivitat com ara la flexibilitat, les bosses d'hores o la vinculació d'una part del salari a la productivitat i els resultats.
En aquesta consideració han coincidit aquest dimecres sindicats, patronal i administració, que han participat a una jornada convocada pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç i que s'ha celebrat en el marc del Saló de l'Automòbil. Segons els representants d'UGT, CCOO i Anfac, el diàleg social i la capacitat d'arribar a pactes ha estat clau per mantenir la bona salut del sector i permetre així que hagi pogut fer front a la crisi d'una manera més eficaç.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
dimarts, 10 de maig del 2011
Rosell defensa lligar salaris "absolutament" a la productivitat
Font: vilaweb.cat eldiari.cat elsingulardigital.cat
"Les circumstàncies en què es van signar molts convenis fa dos, tres o quatre anys han canviat radicalment. Alguna cosa hem de fer en els salaris", ha explicat Rosell a la presentació d'un document conjunt amb el president del Cercle d'Empresaris, Claudio Boada, sobre la indústria.
El patró de patrons ha aconsellat "tecnificar" l'IPC actual d'Espanya, davant de l'evolució i influència dels preus dels transports i energètics, i alhora ha constatat que ja existeixen "moltes empreses" que estan indexant els sous a la productivitat, com el cas d'Iberdrola.
"Lligar salaris a productivitat és el que cal fer", ha afirmat, per després augurar que s'anirà produint "un canvi" en la firma de convenis per deixar de fixar els salaris a l'IPC. "Algunes empreses veuen que lligar salaris a IPC és molt rígid", ha assegurat.
"No és la reforma dels empresaris, estem intentant que sigui la reforma millor per a l'economia, en què el sector privat és el que ha de portar la veu cantant", ha indicat sobre la reforma de la negociació col·lectiva que estan esgotant amb els sindicats, per acabar sentenciant: "Que tinguin confiança, que el que proposem no és cap barbaritat".
El president de CEOE, Juan Rosell, ha defensat lligar salaris "absolutament" a la productivitat perquè l'IPC, al qual es referencien actualment, "ha quedat una mica antiquat". Segons la seva opinió, d'aquesta manera s'imposarà "la realitat a la legalitat".
"Les circumstàncies en què es van signar molts convenis fa dos, tres o quatre anys han canviat radicalment. Alguna cosa hem de fer en els salaris", ha explicat Rosell a la presentació d'un document conjunt amb el president del Cercle d'Empresaris, Claudio Boada, sobre la indústria.
El patró de patrons ha aconsellat "tecnificar" l'IPC actual d'Espanya, davant de l'evolució i influència dels preus dels transports i energètics, i alhora ha constatat que ja existeixen "moltes empreses" que estan indexant els sous a la productivitat, com el cas d'Iberdrola.
"Lligar salaris a productivitat és el que cal fer", ha afirmat, per després augurar que s'anirà produint "un canvi" en la firma de convenis per deixar de fixar els salaris a l'IPC. "Algunes empreses veuen que lligar salaris a IPC és molt rígid", ha assegurat.
"No és la reforma dels empresaris, estem intentant que sigui la reforma millor per a l'economia, en què el sector privat és el que ha de portar la veu cantant", ha indicat sobre la reforma de la negociació col·lectiva que estan esgotant amb els sindicats, per acabar sentenciant: "Que tinguin confiança, que el que proposem no és cap barbaritat".
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
Gómez assegura un acord sobre negociació col·lectiva "equilibrat" i "eficaç"
Font: europapress.cat
"(Patronal i sindicats) estan a punt d'arribar a bon port", ha dit Gómez durant la presentació de l'informe de l'Organització Internacional del Treball (OIT) 'Promoure la creació d'ocupacions de qualitat a Espanya', l'endemà de la primera reunió celebrada entre els agents socials i l'Executiu per abordar les qüestions relatives a les mútues i l'absentisme, en què ha dit, el Govern "hi té molt a dir".
Segons ha indicat, aquests fruits de la negociació estan "basats en un dels grans objectius compartits: que sigui la flexibilitat interna el principal mecanisme d'adaptació (de les empreses) i no els acomiadaments". I és que, segons ha dit, actualment existeixen "problemes" a l'àmbit de les relacions laborals, com el "millorable dinamisme i fluïdesa" de les negociacions.
D'altra banda, el ministre de Treball s'ha referit a algunes de les reformes en matèria d'ocupació posades en marxa. En aquest punt, ha assenyalat que "per molt forts que siguin els estímuls" a l'ocupació a temps parcial, no s'avançarà en aquest aspecte fins que no existeixi una "un nivell de preferència prou alt" per part dels treballadors. "Aquest és un tema clau", ha afegit.
Respecte a la reforma laboral, ha considerat que és d'hora per valorar els seus efectes, però ha destacat alguns indicis de la seva potencial eficàcia. Així, ha subratllat que els contractes de foment de l'ocupació han augmentat en un 39% respecte a fa un any; un 14%, els de formació, i un 15% els contractes de pràctiques. Amb tot, ha considerat fonamental seguir avançant en la reducció de la temporalitat.
El ministre de Treball, Valeriano Gómez, s'ha mostrat "segur" que els agents socials tancaran un "bon acord" sobre negociació col·lectiva, que serà "equilibrat" i que "aviat donarà els seus fruits" en forma d'una millora de l'ocupació.
"(Patronal i sindicats) estan a punt d'arribar a bon port", ha dit Gómez durant la presentació de l'informe de l'Organització Internacional del Treball (OIT) 'Promoure la creació d'ocupacions de qualitat a Espanya', l'endemà de la primera reunió celebrada entre els agents socials i l'Executiu per abordar les qüestions relatives a les mútues i l'absentisme, en què ha dit, el Govern "hi té molt a dir".
Segons ha indicat, aquests fruits de la negociació estan "basats en un dels grans objectius compartits: que sigui la flexibilitat interna el principal mecanisme d'adaptació (de les empreses) i no els acomiadaments". I és que, segons ha dit, actualment existeixen "problemes" a l'àmbit de les relacions laborals, com el "millorable dinamisme i fluïdesa" de les negociacions.
D'altra banda, el ministre de Treball s'ha referit a algunes de les reformes en matèria d'ocupació posades en marxa. En aquest punt, ha assenyalat que "per molt forts que siguin els estímuls" a l'ocupació a temps parcial, no s'avançarà en aquest aspecte fins que no existeixi una "un nivell de preferència prou alt" per part dels treballadors. "Aquest és un tema clau", ha afegit.
Respecte a la reforma laboral, ha considerat que és d'hora per valorar els seus efectes, però ha destacat alguns indicis de la seva potencial eficàcia. Així, ha subratllat que els contractes de foment de l'ocupació han augmentat en un 39% respecte a fa un any; un 14%, els de formació, i un 15% els contractes de pràctiques. Amb tot, ha considerat fonamental seguir avançant en la reducció de la temporalitat.
Etiquetes:
Negociació col.lectiva
Subscriure's a:
Missatges (Atom)










